Podziel się

23.12.2016

Z pozoru zwyczajna, drewniana ławka kryła w sobie historie osób po przeszczepie, które dziękują swoim dawcom i ich rodzinom. W ten sposób Ministerstwo Zdrowia promuje dawstwo narządów w ramach kampanii "Zgoda na Życie". Instalacja z daleka wydaje się być kolejnym użytkowym elementem w przestrzeni miejskiej – ławka ma co prawda nietypowy kształt i wyróżnia się nowoczesnym designem, ale jej prawdziwe znaczenie można poznać dopiero, kiedy się do niej podejdzie bliżej.

Cześć Przechodniu! Czy zastanawiałeś się kiedyś nad oddaniem swoich narządów po śmierci? Bo widzisz, ja dzięki takiej decyzji dziś mogę cieszyć się życiem – mówi Robert, jedna z osób dziękujących swojemu dawcy w nagraniu, które odtwarzane jest za pośrednictwem instalacji – Nazywam się Barbara. Jestem 16 lat po przeszczepieniu wątroby. Dziękuję dawcy, dziękuję jego rodzinie – zawsze w moim sercu pozostaną jako najlepsi przyjaciele – słyszymy w kolejnym podziękowaniu.

W nagraniu wzięły udział m.in. osoby związane ze Stowarzyszeniem "Życie po przeszczepie" i Stowarzyszeniem Transplantacji Serca. Za projekt i realizację niecodziennej ławki odpowiedzialna jest Fabryka Komunikacji Społecznej oraz Anna Czarnota, absolwentka wydziału grafiki warszawskiej ASP, scenografka. Jak wyjaśnia artystka, koncepcja odnosi się do tematu transplantologii nie tylko poprzez mechanizm audio, ale również w warstwie symbolicznej.

Pomnik swoim kształtem nawiązuje do głównego elementu wizualnego kampanii – znaku zgody. Jednocześnie przypomina bumerang, a więc coś, co do nas wraca – tak jak życie, które tracimy, ale które dzięki naszej decyzji o oddaniu narządów może "wrócić" do kogoś innego – mówi artystka. Jednocześnie element roślinny pomnika nawiązuje do słowa "transplantacja" i tym samym słów "szczepić", "sadzić" – rośliny kwitnące w pomniku symbolizują życie – dodaje.

O ławce powstał film, dokumentujący jej kilkunastotygodniową podróż po Polsce, której celem było opowiedzenie historii osób którym przeszczepy uratowały życie. Co roku w Polsce wykonuje się około 1500 przeszczepów. 




TE ARTYKUŁY MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ

WYSZUKIWARKA KAMPANII
Szukane słowa:
Kraj:
Problemy społeczne:
Szukaj kampanii, które rozpoczęły się przed:
Szukaj kampanii, które rozpoczęły się po:
Szukaj kampanii, które zakończyły się przed:
Szukaj kampanii, które zakończyły się po:

© 2007-2017

Wydawca: Fabryka Komunikacji Społecznej

Wszystkie prawa zastrzeżone.

 

Inicjator: Fundacja Komunikacji Społecznej

Projekt: Lunatikot

Realizacja: Progressiva

 

Kanały RSS: Kampanie, Wydarzenia, Opinie, Kreacje, CSR/CRM