Kampanie Społeczne

Podziel się

10.11.1997

Bo zupa była za słona


POWIĘKSZ
POWIĘKSZ
POWIĘKSZ

Bo wyglądała zbyt atrakcyjnie. Bo musiał jakoś odreagować. Bo zupa była za słona. Wszystkie z tych irracjonalnych uzasadnień pokazują, jak łatwo jest paść ofiarą przemocy domowej i jednocześnie obnażają jak bezpodstawne jest jej stosowanie. Tego typu hasła, które weszły do języka potocznego, zastosowane zostały w słynnej polskiej kampanii społecznej „Powstrzymać Przemoc Domową” 13 lat temu, w 1997 roku.

Inicjatorem akcji było założone przez PARPA w 1996 roku Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”, której celem było (i nadal jest) skupienie jak największej ilości osób, organizacji i instytucji wokół idei pomagania ofiarom przemocy domowej oraz przeciwdziałanie temu zjawisku. Prace nad kampanią rozpoczęły się jeszcze w roku utworzenia „Niebieskiej Linii”, dlatego też jedną z jej przesłanek, poza zmianą świadomości społecznej na temat przemocy była promocja oferowanego przez Pogotowie systemu wsparcia.

Działania kampanii przeprowadzone zostały na różnych płaszczyznach, tak aby dotrzeć do możliwie największej liczby odbiorców. Łącznie na ulicach całego kraju zawieszono (w ramach bezpłatnych miejsc reklamowych) 538 billboardów projektu Tomasza Sikory, opatrzonych kontrowersyjnymi hasłami, a także rozesłano blisko 5 tysięcy pakietów edukacyjnych oraz 17 tysięcy plakatów promujących kampanię do ponad 250 instytucji członkowskich „Niebieskiej Linii” i innych instytucji i organizacji zdrowia.

Istotnym nośnikiem kampanii były też spoty telewizyjne – głównie dzięki temu, że akcja zyskała poparcie największych mediów zarówno publicznych jak i komercyjnych. Co ciekawe, pierwsza wersja jednego z przygotowanych przez agencję Amiratis Puris Lintas spotów wzbudziła wiele kontrowersji nie tylko wśród społeczeństwa, ale także wśród samych przedstawicieli „Niebieskiej Linii” i PARPA. Organizacji zarzucono atak na instytucję małżeństwa i demonizowanie wizerunku mężczyzn. Ostatecznie, na zlecenie PARPA telewizja publiczna TVP przygotowała inne, niskobudżetowe spoty, na które udostępniła bezpłatny czas antenowy.

Adresatami kampanii była szeroko rozumiana opinia publiczna, ze szczególnym uwzględnieniem świadków, ofiar oraz sprawców przemocy w rodzinie, a także przedstawicieli instytucji i służb zajmujących się pomocą osobom uwikłanym w akty domowej agresji. Nie ulega wątpliwości, że dzięki akcji nastąpiło pewne ożywienie zainteresowania tą tematyką. Odnotowano także wzrost liczby telefonów do „Niebieskiej Linii” - w listopadzie, podczas trwania kampanii, połączenia z numerem Pogotowia stanowiły 170% liczby telefonów z czasu sprzed kampanii.
E. Janota

--- Opinie na temat kampanii


archiwum


Nazwa kampaniiPowstrzymać przemoc domową
Hasła kampaniiBo zupa była za słona;
Bo musiał jakoś odreagować;
Bo miał zły dzień
Kategoria ogólnaWalka z przemocą
Czas03.11.1997 - 03.12.1997
Kraj/krajePolska
NadawcaOgólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
WykonawcaAmiratis Puris Lintas, TVP
AdresaciOgół społeczeństwa, głównie ofiary, świadkowie i sprawcy przemocy w rodzinie
MediaTelewizja, radio, outdoor, plakaty, materiały edukacyjne

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

WYSZUKIWARKA KAMPANII
Szukane słowa:
Kraj:
Problemy społeczne:
Szukaj kampanii, które rozpoczęły się przed:
Szukaj kampanii, które rozpoczęły się po:
Szukaj kampanii, które zakończyły się przed:
Szukaj kampanii, które zakończyły się po:

© 2007-2014

Wydawca: Fabryka Komunikacji Społecznej

Wszystkie prawa zastrzeżone.

 

Inicjator: Fundacja Komunikacji Społecznej

Projekt: Lunatikot

Realizacja: Progressiva

 

Kanały RSS: Kampanie, Wydarzenia, Opinie, Kreacje, CSR/CRM

 

Przetłumacz stronę (Google Translate):